NEVERÍTE mimovládkam? TU STE SPRÁVNE!
KTO vlastne sú a ČO v skutočnosti robia? Presne to sa dozviete!
Prinášame vám novinky a zaujímavosti zo sveta MIMOVLÁDOK.

Mimovládky.sk

novinky, ktoré pomáhajú

Kritické myslenie žiakov je podľa učiteľov dôležité, v praxi to nevidieť

23. júl 2019 o 12:48 TASR

Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME/Ján Krošlák)

Takmer vo všetkých kategóriách sa však prejavil nesúlad s praxou. Rozvíjať kritické myslenie u žiakov je podľa učiteľov dôležité. Svoje tvrdenia však často neaplikujú v praxi.

Ukázal to prieskum občianskeho združenia Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica realizovaný v spolupráci s agentúrou Focus. Jeho výsledky predstavili na utorkovej tlačovej konferencii.

Nesúlad s praxou

„Prieskum nám ukázal, že učitelia vedia, čo treba učiť a čo je dobré,“ priblížil spoluzakladateľ Živice Juraj Hipš.

Takmer vo všetkých kategóriách sa však prejavil nesúlad s praxou. Podľa Hipša je príčinou nedostatočná príprava na pedagogických fakultách. „Budúcich učiteľov musíme naučiť zručnostiam 21. storočia,“ zdôraznil.

Z prieskumu vyplynulo, že 58 percent učiteľov súhlasí s tým, že základná škola má hlavne sprostredkovať poznatky, pričom nie je až také dôležité chápať súvislosti.

Za alarmujúci fakt označili iniciátori prieskumu, že jeden z piatich učiteľov prejavil autoritárske tendencie. Títo učitelia si myslia, že Slovensku by pomohol silný vodca, ktorý by nastolil poriadok aj za cenu obmedzenia niektorých slobôd.

Najčastejšími metódami výučby sú podľa prieskumu výklad spred tabule alebo čítanie učiva z knihy či poznámok. „To je jeden z najhorších spôsobov, ako človek získava vedomosti,“ komentoval situáciu Hipš. Napriek tomu 95 percent učiteľov súhlasilo s tým, že učiť kreatívne znamená robiť hodinu zaujímavejšou.

Práca v skupinkách

Učitelia vnímajú pozitívne aj prácu v skupinkách, no 58 percent ju na hodinách nepraktizuje. „Práve schopnosť pracovať v tímoch je zamestnávateľmi dnes veľmi vyžadovaná,“ upozornil na to lektor kritického myslenia na Komenského inštitúte Ondrej Gažovič.

Až 93 percent učiteľov v prieskume deklarovalo, že výchova k občianstvu umožňuje formovať vlastné postoje.

Vyše polovice z nich, 55 percent, sa stotožňuje s názorom, že učiteľ by mal žiakom sprostredkovať názory a politické postoje k spoločenským otázkam. Na hodinách však diskutuje so žiakmi iba 31 percent z nich.

V oblasti profesijného rozvoja pedagógov až 83 percent pedagógov tvrdilo, že sa chce vzdelávať.

Podľa prieskumu im chýba spätná väzba. Len zriedka sa na hodine zúčastňujú iní učitelia, ktorí by reflektovali spôsob vyučovania. Väčšina z pedagógov, 65 percent, si navyše myslí, že hospitácie by mal vykonávať len riaditeľ alebo zástupca školy.

Pomoc v mimovládkach

Gažovič vidí pomoc v mimovládnych organizáciách, ktoré vyškoľujú učiteľov. Preškolený pedagóg však podľa neho často zostáva so svojím prístupom na škole sám. Riešenie daných problémov si preto vyžaduje systémovejšiu zmenu, myslí si. Problémom je aj stále nízky status učiteľa.

Do celoslovenského reprezentatívneho prieskumu s názvom „Základné zručnosti pre 21. storočie z pohľadu učiteľov: Tvrdenia vs. realita“ sa zapojilo 523 učiteľov druhého stupňa základných škôl. Realizovaný bol koncom júna 2019. Zameriaval sa na témy, ako sú občianstvo, komunikácia a spolupráca, tvorivosť či profesijný rozvoj pedagógov.

Zdroj: https://domov.sme.sk/c/22173886/kriticke-myslenie-ziakov-je-podla-ucitelov-dolezite-v-praxi-to-nevidiet.html

Živica je mimovládna nezisková organizácia, ktorá inšpiruje k zmene. Venujeme sa vzdelávaniu, ekoporadenstvu a ponúkame priestor na hľadanie seba samého. Nájdete nás v Bratislave, Zvolene a vo Vzdelávacom centre Zaježová.

Chceme pomáhať tvoriť svet, v ktorom je každý človek inšpirovaný k hľadaniu vlastnej prirodzenosti. Veríme, že príroda vie ľudí mnohému naučiť. Problémy životného prostredia sú výzvou k tomu, aby sme svoju pozornosť obrátili dovnútra nás samých. Povrchné riešenia nebudú stačiť.

Ten, kto dosiahol vnútorný pokoj a múdrosť môže byť najväčším prínosom pre ochranu životného prostredia.

Poslanie

Veríme, že jeden hlboký zážitok mení človeka zásadnejšie ako štúdium mnohých kníh. Učíme preto tak, aby sme oslovovali nielen intelekt, ale celú ľudskú bytosť:

  • prinášame inšpiratívne cesty vo vzdelávaní, nabádame k zodpovednej spotrebe a vedomej skromnosti.
  • ukazujeme smer, prinášame príklady, ponúkame praktické riešenia
  • povzbudzujeme ľudí, aby hľadali vlastnú cestu k svetu založenému na slobode, zodpovednosti a úcte

Naše hodnoty

  • rešpekt ku slobode každého jedinca – veríme, že každý má právo hľadať vlastnú cestu
  • zodpovednosť voči ostatným ľuďom a prírode okolo nás – vnímame ju ako nedeliteľnú súčasť slobody
  • úcta ku všetkému živému, pretože všetko živé pramení z jediného bytia

Zmena prichádza zvnútra

Close